In In de media

De Andreasschool in Velden maakt sinds kort gebruik van de diensten van een spiritueel therapeute. Voor kinderen die emotioneel in de knoop zitten.

Tommie*, leerling van groep 1, is al weken anders dan anders. Op de speelplaats staat hij stil in een hoekje, moederziel alleen. Tommie praat met niemand. Geeft nauwelijks antwoord als hem wat gevraagd wordt. Zijn schoolprestaties worden minder en minder… Tommies juf weet niet wat ze ermee aan moet. Ze heeft de jongen al eens apart genomen, maar weet ook dan niet echt tot hem door te dringen. Het lijkt wel of Tommie een schild opgetrokken heeft. Voor kinderen als Tommie heeft de school sinds kort een speciale leerkracht achter de hand: Silvia Haanen, 37 jaar, van beroep: emotioneel (of spiritueel) therapeute.

Silvia weet als geen ander hoe belangrijk het is dat je als kind persoonlijk benaderd wordt. Toen ze op de basisschool zat, stierf haar moeder. „Mijn leraar”, herinnert ze zich, „leefde erg mee. Hij nodigde mij uit om met een vriendinnetje bij hem thuis op bezoek te komen. We kregen limonade en koekjes. Toch had ik voortdurend het gevoel: ‘hij weet niet hoe hij dit moet aanpakken’. Een goed gesprek, waar ik écht behoefte aan had, kwam er niet.”

Hoe het wel moet, ontdekte Silvia eind jaren negentig. De Veldense lag met zichzelf overhoop. Bij de reguliere hulpverlening kwam ze geen stap verder. Via kennissen belandde ze vervolgens in het alternatieve circuit; bij een spiritueel centrum. Silvia: „Ik leerde daar via gevoel en intuïtie bij mezelf uit te komen. Een uitkomst in deze wereld die door het verstand beheerst wordt.” Silvia besefte dat ze met hetgeen ze geleerd had ook anderen zou kunnen helpen. Ze besloot een opleiding voor emotioneel/spiritueel therapeute te volgen en aansluitend een docentencursus, in de hoop er haar beroep van te kunnen maken.

Jan Hendrickxs, destijds directeur van de Andreasschool, zag er wel brood in en besloot Silvia voor enkele uren aan te stellen. De huidige directeur Eric Classens:

„Voor het aanpakken van leerachterstanden hebben we tal van mogelijkheden, variërend van een remedial teacher tot het BCO (de vroegere Onderwijs Begeleidingsdienst), maar voor emotionele problemen zijn we veel minder goed toegerust. Je kunt een kind naar een psycholoog of de Riagg sturen, maar dat middel is vaak veel te zwaar. Wij zochten naar een manier om leerlingen laagdrempelig emotioneel te begeleiden en kwamen bij Silvia uit.”

Silvia over haar werkwijze:

„Ik neem het kind apart en knoop een gesprekje aan, in een speelse sfeer. Ik voel al vrij snel of er ergens in de energiebanen blokkades zitten. Vaak gaat het om iets betrekkelijk eenvoudigs, zoals onzekerheid of faalangst. Soms zijn er ook diepere oorzaken: een oma die gestorven is, een juf die stom doet of een echtscheiding, voor een kind héél ingrijpend.”

Vervolgens probeert ze het probleem op te lossen. Vaak door spelvormen, lichaamsoefeningen of creatieve werkvormen. „Ik moet proberen het vertrouwen te winnen. Als dat lukt, dan kan ik een kind contact laten maken met zijn eigen gevoel en, meestal, blokkades opheffen.”

Kinderen die bij juf Silvia onder behandeling zijn geweest, geven aan dat ze lekkerder in hun vel zitten. Monique Steeghs, de leerkracht die op de Andreasschool de zorgleerlingen in haar portefeuille heeft, is er dan ook stellig van overtuigd dat Silvia meerwaarde heeft. Niet alleen voor de kleuters, maar ook voor oudere leerlingen. Silvia Haanen heeft haar werkveld inmiddels verbreed. Ze is aan huis ook een praktijk voor volwassenen gestart.
* De naam Tommie is gefingeerd.

Even snel een vraag stellen?

Vul je gegevens hieronder in en ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op.

Not readable? Change text. captcha txt